Иргэний дайны дараа Америкийн эдийн засаг асар их өсөлттэй байсан. Ялангуяа 1865-1873 оны хооронд 35,000 гаруй миль зам тавигдаж, төмөр замын бүтээн байгуулалт эрчимтэй хөгжиж байв. Энэ салбар нь их хэмжээний мөнгө татсан ч урт хугацааны төслүүдийн хөрөнгө оруулалттай холбоотой томоохон эрсдэлийн эх үүсвэр байсан юм. Тус салбар нь АНУ-ын хөдөө аж ахуйн бус хамгийн том ажил олгогч болж, олон банк, хөрөнгө оруулагчид тасралтгүй хөрөнгө оруулж байв. Гэвч Европ дахь хөрөнгийн зах зээлийн cүйрэл Европын хөрөнгө оруулагчдыг сандаргаж, тэд төмөр замын бондоо АНУ-д хаяж эхлэв. Төмөр замын компаниудад асуудал үүсч эхэлсэн бөгөөд энэ нь Нью-Йоркийн хамгийн том банкуудын нэг болох Jay Cooke & Company-ийг сүйрүүлэхэд хүргэв. Дараа нь үймээн улс орон даяар хурдан тархаж, олон төмөр замын компани, 100 гаруй банкуудыг хохироосон.
Хэрхэн эхэлсэн бэ
1873 оны үймээн самуун Европоос гаралтай. Тивийн хэд хэдэн улс эдийн засгийн янз бүрийн цочролыг даван туулах шаардлагатай болж, эцэст нь хөрөнгийн зах зээлийн cүйрэлд хүрсэн. Их Британид 1869 онд Суэцийн суваг нээгдсэнээр Сайн найдварын хошуугаар тээвэрлэсэн Алс Дорнодын барааг Британийн агуулахад хадгалахаа болино гэсэн үг. Энэ нь Их Британи дахь бизнесийн шилжүүлэн ачих боомтуудыг сүйрүүлж, эдийн засгийн бага зэргийн уналтыг өдөөсөн.
Германд улс төрийн эерэг өөрчлөлтүүд тус улсад тогтворгүй өсөлтийг бий болгосон. Францын эсрэг дайны ялалтын үр дүнд Германы нэгдэл болсон бөгөөд шинээр байгуулагдсан Германы эзэнт гүрэн шинэ болон одоо байгаа аж ахуйн нэгжүүдийг дэмжихийн тулд эдийн засгаа либералчлав. Эзэнт гүрэн мөн мөнгийг үнэгүйдүүлэх үйл явцыг эхлүүлж, эцэст нь алтны стандартыг нэвтрүүлсэн. Цэргийн ялалт, мөн Францаас дайны нөхөн төлбөр хэлбэрээр орж ирсэн хөрөнгийн урсгал нь төмөр зам, усан онгоц, үйлдвэр зэрэг салбаруудад асар их хөрөнгө оруулалт, таамаглалыг өдөөсөн. Эдгээр нь АНУ-д тогтворгүй өсөлттэй ижил салбарууд байв. Гэвч 1873 оны 5-р сард Венийн Хөрөнгийн бирж нь заль мэх, төлбөрийн чадваргүй байдал, хуурамч өргөтгөлийн улмаас уналтад оров. Германы томоохон төмөр замын компани Румынтай таагүй харилцаа тогтооход хүрч, Францаас нөхөн төлбөр авахаар болжээ. Германы эдийн засаг хумигдаж, түүний үр дагавар Англи, Орос, Франц, Бельгид тусав.
АНУ-д хэрхэн өрнөсөн
Иргэний дайны үеэр болон өнгөрсөн хойно АНУ-ын засгийн газар илүү их мөнгө хэвлэсэн; дайны зардал, цэргийн цалинг хангах зорилгоор вексель гаргасан бол улс орныг худалдаа, боловсролд нээлттэй болгох зорилготой дэд бүтцийн томоохон төлөвлөгөөг боловсруулжээ. Төмөр зам нь энэ үед харьцангуй шинэ бүтээл байсан бөгөөд үүнд ихээхэн мөнгиийг зарцуулсан. Компаниуд шинэ зам тавихын тулд их хэмжээний зээл авч. Засгийн газраас газрын буцалтгүй тусламж болон бусад татаас олгодог байсан тул төмөр замын бондууд онцгой анхаарал татаж байв. Энэ бол амар хялбар цаг үе байсан бөгөөд богино хугацаанд өгөөжөө өгөх боломжгүй төслүүдэд асар их хэмжээний бэлэн мөнгө уясан ч сэтгэлийн хөөрлийг юу ч зогсоож чадахгүй байв.
Төмөр замын компанийн хувьцаа, бонд эрэлт ихтэй байсан бөгөөд гаднаас хөрөнгө оруулагчдыг хүртэл татсан. Гэвч АНУ-д бүх зүйл жигдхэн мэт санагдаж байсан ч улсаас гаднах үйл ажиллагаа нь дотооддоо тодорхой хэмжээгээр нөлөөлж эхлэв. Герман мөнгөн зоос цутгахаа больж, алтны стандартад шилжих үед Германы мөнгөн тэмдэгт ам.доллартай харьцуулахад үнэ нь өссөн. АНУ алт, мөнгөөр зоос цутгаж байсан ч Германы хөгжлийн бодлогод өөрчлөлт оруулахад хүргэсэн. 1873 оны Зоосны тухай хууль батлагдсан бөгөөд АНУ зөвхөн мөнгөн зоосыг экспортод гаргах боломжтой байсан ба дотоодын эргэлтэд оруулаагүй юм. Одоогоор АНУ-ын зах зээлд тодорхой хэмжээний эрсдэл гарч ирсэн бөгөөд хөрөнгө оруулагчид урт хугацааны хөрөнгө оруулалтыг хадгалах эсвэл авахдаа болгоомжтой хандаж эхэлсэн. Мөнгөний бодлогын тодорхой чиглэл байхгүй байсан бөгөөд Зоосны тухай хууль нь эдийн засаг дахь мөнгөний нийлүүлэлтийг үр дүнтэйгээр хязгаарласан. Цаашилбал, мөнгөний үнэ унаж, энэ нь тариаланчид гэх мэт асар их өрийн дарамтыг үүрсэн хувь хүмүүст хохирол учруулсан.
Jay Cooke & Company-ийн сүйрэл
Jay Cooke & Company нь Иргэний дайны үед Нью-Йоркийн томоохон банк байсан (үнэндээ Холбооны армийн ахлах санхүүч). Иргэний дайны дараа тус банк АНУ-ын тогтолцоонд маш их нөлөө үзүүлж чадсан. Энэ нь мөн төмөр замын бүтээн байгуулалтыг санхүүжүүлдэг холбооны тэргүүн байсан. 1869 онд анхны тив хоорондын төмөр зам баригдаж дууссаны дараа “Номхон далайн хойд хэсэг” хэмээх хоёр дахь мега төслийг хэрэгжүүлэхээр төлөвлөжээ. Jay Cooke & Company энэ төслийн гол санхүүжүүлэгч болсон. Тус банк гадаадаас, ялангуяа Европоос хөрөнгө оруулагчдыг татна гэж найдаж өөрийгөө хэт өргөжүүлсэн. Гэвч Германы эдийн засгийг либералчлах болон Европ даяар өрнөсөн бусад үйл явдлуудын дараа боломжууд эх орондоо ойртох болсон. Дараа нь 1873 оны 9-р сард Jay Cooke & Company өмнө нь эрэлт ихтэй байсан төмөр замын бондыг зарах боломжгүй болсон. Европчууд аль хэдийн төмөр замын бондоо зарж, төмөр замын компаниуд шинэ хөрөнгө оруулагч олж чадаагүй. Төмөр замын олон компани дампуурч, Jay Cooke & Company дампуурсан.
Эдийн засагтай нягт холбоотой Jay Cooke & Company банк дампуурснаар төмөр замын хөөс хагарч, эцэстээ эдийн засагт гүнзгий нөлөөлсөн үйл явдлын гинжин хэлхээ үүсгэсэн.
1873 оны сүйрлийн нөлөөлөл
1873 оны үймээн бол АНУ-ын түүхэн дэх хамгийн аймшигтай санхүүгийн хямралуудын нэг юм. Тухайн үед 364 төмөр замын компаниудаас 89 нь дампуурсан. Jay Cooke & Company-ийн уналт эцэстээ 100 гаруй банкуудыг дампууралд хүргэв. Улс даяар 18,000 гаруй бизнес эрхлэгчид дэлгүүрээ хааж, Нью-Йоркийн хөрөнгийн бирж хүртэл 10 арилжааны өдөр түр хугацаагаар хаагдсан байна.
Төмөр замын барилгын ажил 1872 онд тавигдсан 7500 гаруй миль замаас 1875 онд ердөө 1600 болтлоо багассан. Корпорацын ашиг алга болж, цалин буурч, үл хөдлөх хөрөнгийн үнэ унасан. Мөнгө нэмж хэвлэх боломжийг төрд олгох замаар нөхцөл байдлыг намжаах гэсэн оролдлого байсан. Төлөвлөгөөг Конгресс баталж, Ерөнхийлөгч Грант хориг тавьсан ч огцом инфляци бодитой байсан. Гэвч 1874 онд Конгресс ам.долларыг алтаар дэмжсэн хуулийн төслийг баталж, валютыг тогтворжуулахаас гадна инфляцийг барихад тусалсан. Эдийн засаг удаан үргэлжилсэн сөрөг эргэлтэнд орж, 1876 он гэхэд ажилгүйдэл дээд цэгтээ хүрч 14%-ийг давсан. Хөрөнгийн зах зээлийн уналтын нөлөө асар их байсан бөгөөд энэ нь эдийн засгийн хүрээг давсан.
Төмөр замын салбарын цалинг тасралтгүй бууруулснаар 1877 оны Төмөр замын их ажил хаялтыг өдөөсөн. Зөвхөн тэр жил л компаниуд цалингаа 3 дахин бууруулсан бөгөөд энэ нь эцэстээ ажилчдыг гудамжинд гаргахад хүргэсэн. Галт тэрэгнүүд буудаж, замуудыг нь таслав. Хүчирхийлэл Баруун Виржиниа мужаас эхэлсэн бөгөөд Нью-Йорк, Иллинойс, Пенсильвани, Миссури, Мэрилэнд зэрэг бусад хотуудад хурдан тархжээ. Хамгийн оргил үедээ 100,000 гаруй ажилчид эмх замбараагүй байдлыг дэмжсэн бөгөөд түүнийг дарахын тулд үндэсний цэрэг, албан бус цэрэг, хувийн зэвсэгт хүчний оролцоо шаардлагатай. Энэхүү эмх замбараагүй байдал 69 хоног үргэлжилж, 100 гаруй хүний амийг авч одсон юм. Нийгэмд сөргөөр нөлөөлөх аюул бодитой байсан бөгөөд эдгээр үйл явдлууд нь 1880 онд Ажилчдын тусламжийн нийгэмлэгийг үүсгэн байгуулж, эрүүл мэнд, үхлийг хамгаалахад хүргэсэн. 1884 он гэхэд ажилчид тэтгэврийн төлөвлөгөөнд хамрагдаж эхэлсэн бөгөөд нэмэлт тэтгэмж илүү цагаар авдаг.
Улс төрийн хувьд ч ноцтой үр дагавартай байсан. Ажилчид давамгайлсан Бүгд найрамдах намтай зөрчилдөж, 1874 оны Конгрессын сонгуульд Ардчилсан нам ялах замыг засч, Иргэний дайны дараа анх удаагаа танхимд хяналт тавьжээ.
Ерөнхийдөө 1873 оны сүйрлийг Урт хямрал гэж нэрлэх болсон бөгөөд өнөөг хүртэл энэ нь Америкийн эдийн засаг хэзээ нэгэн цагт уналтанд орсон хамгийн урт үе (65 сар) юм. 1930-аад оны алдарт Их хямрал хүртэл “ердөө” 45 сар үргэлжилсэн.
Авсан сургамжууд
1873 оны хөрөнгийн зах зээлийн cүйрэл бол аж үйлдвэрийн капитализмын аюулын тод жишээ юм. Энэ төрлийн капитализм нь венчур капиталын хүртээмж, хувьцаа, бонд, хүнд машин механизм зэрэг дээд зэргийн хөрөнгийн бүтээмжээр тодорхойлогддог. Ийм бүтцэд хөрөнгийн эзэд мөнгө, эрх мэдлийг олж авдаг боловч дундаж давхаргынхан эдийн засгийн шилжилтийн бодит хэтийн төлөвгүй, ажлын муу нөхцөлд гацдаг. Энэ нь сүйрлийн дараа гарсан ажилчдын үймээн самууныг тод тайлбар юм.
Нэмж дурдахад аж үйлдвэрийн капитализм нь санхүүгийн зах зээл дээр тулгуурладаг. Энэ нь санхүүгийн зах зээл өсөлт, уналтын үеийг туулах хандлагатай байдаг тул зах зээл тогтворгүй байдал руу орох эсвэл cүйрэлд ороход маш хялбар болгодог. Аюултай зүйл нь өсөлтийн үед зах зээл хэт тэлэх хандлагатай байдаг. Хэт их итгэл үнэмшил төрж, хөрөнгө оруулалт болон дамын аль алинд нь хөрөнгө олж авахад дахин дахин хялбар болдог. Хэт их өсөлтийн үед зах зээлийн мэдрэмж сөрөг болж хувирвал уналтаас зайлсхийх нь бараг боломжгүй юм.
Аж үйлдвэрийн капитализм нь капитал болон үйлдвэрлэлийн бусад хүчин зүйлийн аль алиных нь монополь байдал, инерцийг амархан бий болгодог. 1873 оны сүйрлийн үеэр Jay Cooke & Company нь санхүүгийн системд гүн гүнзгий үндэс суурьтай нөлөө бүхий банк болж өргөжсөн. Мөн төмөр замын салбар нь үндсэн чиглэл болж, хөрөнгө болон ажиллах хүчний аль алинд нь төвлөрч байв. Ганцхан банк, салбар дампуурахад нөлөөлсөн үр дагавар нь хатуу бөгөөд өршөөлгүй байсан. Тохиромжтой хувилбарт (чөлөөт зах зээлд) нийт нөлөөллийг багасгахын тулд хямралд хамгийн бага өртсөн өөр салбар руу капитал, ажиллах хүчийг шилжүүлэх нь илүү хялбар байх ёстой.
Эцсийн эцэст, 1873 оны сүйрэл нь нийгэмд санхүүгийн хямрал хэр зэрэг хүрч болохыг анхааруулдаг.